چگونه یک بیزینس معماری بازگشتی داشته باشیم؟
بیزینس معماری یک مسئله سهل ممتنع است! یعنی هم آسان است و هم در عین حال سخت. اصول ساده بیزینس معماری در اجرا نیاز به ممارست و صبر و حوصله زیادی دارد. چیزی که در عنوان به آن اشاره شده است و بیزینس معماری بازگشتی نام گرفته ، به معنای انجام چندین پروژه با یک کارفرماست. کارفرمایی که بعد از انجام اولین پروژه ، باز هم به سوی شما بر می گردد ، ارزش زیادی برای شما دارد.
این کارفرما از روند کار شما اطلاع دارد و به احتمال زیاد ، شما هم تمایل بیشتری دارید که با او کار کنید تا یک کارفرمای جدید!
اگرچه که توصیه نمی کنیم بیزینس معماری خود را صرفا بر روی مشتری های سابق متمرکز کنید. اما بسیار مهم است که سیستمی را ایجاد کنید تا مشتریان قبلی به سوی شما بازگردند.
سه راه برای جذب مجدد کارفرماهای قبلی یا ایجاد یک بیزینس معماری بازگشتی وجود دارد :
مرحله یک : ایجاد یک نتیجه قابل اندازه گیری
باید به کارفرمای خود یک نتیجه کمی ارائه کنید! چیزی که به سادگی برای او قابل اندازه گیری باشد و با یک حساب ساده متوجه شود که خدمات شما بهتر از سایر رقبای شماست!
مرحله دو : اعلام کنید
در وبسایت ، در روی کارت بیزینسی خود ، این جمله ساده را بنویسید!
با افتخار ، 70 درصد مشتری های ما ، مشتری های قبلی هستند که مجددا به ما مراجعه می کنند. نکته کلیدی در اینجا این است که شما ادعا می کنید که موقعیت شما با دیگران متفاوت است! اگرچه هر کس می تواند این ادعا را مطرح کند! اما افراد اینکار را نمی کنند. این تفاوت شما با آنهاست.
برند آبجو Schlitz اولین برندی بود که توانست در کمتر از چند ماه در بازار آمریکا از رتبه 5 ام به رتبه اول برسد. چگونه این کار را انجام داد؟
همه کمپانی های آبجو درباره اینکه آبجو آنها خالص است صحبت می کنند! اما این کمپانی برای اولین بار با جزئیات توضیح داد که منظورش از خالص بودن چیست؟!
مسلما همه کمپانی های دیگر ، از این ترفند بعدا استفاده کردند. اما همه آنها از Schlitz کپی برداری کردند.
مرحله سه : جایزه بدهید
زمانی که هزینه های خود را اعلام می کنید ، برای مشتری هایی که مجددا به شما مراجعه می کنند تخفیف قائل شوید. و این مسئله را در قرارداد های کاری خود به صورت مکتوب ذکر کنید. یا می توانید برای کارفرماهایی که مجددا به شما مراجعه می کنند ، خدمات اضافه ای را در نظر بگیرید. مثلا خدماتی مانند اسکیس های قبل و بعد پروژه که قاب بندی شده اند و توسط معمار امضا شده اند.
قسمت مشکل کار اینجاست. این مسئله که شما این کار را تحت شرایطی انجام می دهید که کارهای بعدی این کارفرما هم به شما ارجاع داده شود. اما سه متود برای گذر کردن ازین ترس اولیه وجود دارد :
اینکار را انجام بدهید. کارفرمای شما اغلب صاحب یک بیزینس است و فکر می کند که این درخواست شما هوشمندانه است!
کارفرمای شما مجبور نیست که این گزینه را بپذیرد. اما در صورت پذیرفتن این مسئله تخفیف می گیرد.
در نهایت به خاطر داشته باشید که بازگرداندن مشتری های قبلی بخش مهمی از فرایند بازاریابی و بیزینس شماست. اما همه این فرایند نیست!
بخشی از مهمترین استراتژی های بازاریابی و بیزینس معماری را می توانید در محصول کانسپت پولساز مطالعه کنید!
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
[teleShare]
دیدگاهتان را بنویسید