6 شهر که بزرگراه های خود را به پارک های شهری تبدیل کرده اند!
یک بزرگراه شلوغ را ترجیح می دهید ؟ یا یک پارک شهری ؟
ساخت یک بزرگراه در یک شهر، اغلب یک راهکار ترافیکی مناسب به نظر می رسد.
با وجود این، هر چقدر میزان جاده ها و مسیرها برای اتومبیل ها در شهر بیشتر باشد،
آنها کمتر از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه استفاده خواهند رد.
بنابراین ، برخی از شهرها فضاهایی را که برای اتومبیل ها طراحی شده اند
تبدیل به پارک های شهری و خیابان هایی با تراکم کمتر می کنند
البته انتخاب موقعیت این مسیرها از طریق تکنیک های آنالیز شهری مانند چیدمان فضا و راهیابی و خوانایی شهری صورت می گیرد.
بزرگراه یا پارک شهری
در این مطلب شش نمونه ساخته شده ازین پارک های شهری ارائه شده است.
نمونه های بی شمار دیگری در دست احداث است.
بیشتر این پروژه ها در آمریکا در حال انجام است،
که نشان می دهد طراحان آمریکایی به دنبال مطالعات بیشتر بر روی سیستم های حمل و نقل نسبت به طراحان اروپایی هستند.
Harbor Drive, Portland – USA
یکی از نخستین بزرگراه ها در آمریکا در حال حذف و تبدیل شدن به پارک شهری در روی ساحل رودخانه ویلیامت است.
در سال 1974 فرایند تبدیل این بزرگراه به پارک تام مک کال آغاز شد.
پل Hawthorne Bridge که بخشی از بزرگراه بود، پلی برای افراد پیاده و دوچرخه سوارها شده است که میدان First Avenue را به پارک متصل می کند.
Cheonggyecheon, Seoul – South Korea
این بزرگراه در شهر سئول و بر روی یک کانال به همین نام ساخته شده است.
بدلیل آلودگی های زیست محیطی و سر و صدای حاصل از 160 هزار وسیله نقلیه که روزانه ازین بزرگراه استفاده کنند ، این فضا به پارک تبدیل شده است.
طرح انتخابی از Kee Yeon Hwang است ،
که تصمیم داشته کانال را پاکسازی کند و آن را به فضایی برای ملاقات تبدیل کند.
تبدیل این فضا به پارک سر و صدا و حرارت نواحی اطراف را به نحو قابل توجهی کاهش داده است.
Pier Freeway, San Francisco
در اوایل دهه 1980 در سان فرانسیسکو ، بزرگراه 480 کالیفرنیا تخریب شد تا یک پارک شهری جایگزین آن شود.
با وجود این ، تا سال 1991 این اتفاق نیافتاد. این مسیر در سال 1989 بدلیل زلزله آسیب دید.
مطالعات نشان داد که ساخت مجدد آن بسیار پر هزینه تر از ساخت یک پارک شهری است.
امروزه این مکان دارای یکی از بهترین دید ها در ساحل سانفرانسیسکو است
و دارای مسیر طولانی پیاده و دوچرخه است.
Madrid Río, Madrid
در سال 2000، این پروژه آغاز شد، که در راستای آن ساحل رودخانه مانزارس بازسازی شد. که امر بسیار سختی بود.
این منطقه دارای ساختار های تاریخی بسیار زیادی مانند Puente de Segovia ، یکی از قدیمی ترین پل های شهری بود.
این پروژه در حالی انجام شد که جنبه های تاریخ شهر در داخل پارک محفوظ بماند.
این پارک در سال 2011 افتتاح شد ، که فضاهای ورزشی ، پیاده روی و یادگیری را برای شهروندان فراهم کرده است.
در این نمونه بزرگراه کاملا تخریب نشده است، بلکه ترافیک به تونل زیرزمینی منتقل شده است.
Park East Freeway, Milwaukee
در دهه 1960 ، این پروژه در حال انجام در مرکز شهر بود که با مخالفت ساکنین مواجه شد و تکمیل نشد.
قسمت های اصلی این بزرگراه در سالهای 1999 تا 2002 برای شکل گیری کریدورهای اصلی پارک تخریب شد.
که باعث شد دسترسی آزاد از مرکز شهر به رودخانه فراهم شود.
به طور کل مساحت این پروژه پارک جدید 60 هکتار است ،
که 24 هکتار آن به ساختمانهای جدید برای بازسازی منطقه اختصاص داده شده است.
Alaskan Way, Seattle
در سال 2001 زلزله به این بزرگراه در شهر سیاتل آسیب زد. طرح اولیه بر مبنای بازسازی آن بود.
با وجود این، در تصمیم بعدی این مسیر تبدیل به یک تونل زیرزمینی شد و فضای روی سطح زمین به مسیر پیاده روی تبدیل شد.
با به اشتراک گذاری این مطلب از نگارنده آن حمایت کنید.
[teleShare]
دیدگاهتان را بنویسید